Planerad festmiddag

24 november 2009 § 3 kommentarer

Jag har fått det hedersamma uppdraget att planera en middag för tio personer som vi tillsammans ska laga och avnjuta om inte allt för länge. Jag som ju gillar matbloggar (ska nog lägga in en blogroll med mina inspiratörer – för det är inte helt ute va?) har googlat mig fram till två rätter, fantiserat ihop en med hjälp av blandade recept jag läst i böcker och på nätet och hittat efterrätten i en kokbok, varför köra med säkra kort när man kan famla i blindo? Nu återstår bara att försöka matcha dryck till och slutgiltigt bestämma mig för vad varmrätten egentligen ska innehålla.

I sällskapet finns en glutenintolerant person och en laktosintolerant ickeköttätare som dock äter fisk (jag). Dessutom förkommer jordnöts- och kiwiallergi (också jag, tur att det är jag som planerar!).

Så här hade jag tänkt mig:

Förrätt:

Gittos grönpepparägg, kanske bara en halva per person och en sudd av något grönt (ärtskott?)

Soppa:

Fänkålssoppa med dillolja och smördegspinne

Varmrätt:

Fisk i kapprock, alltså ett smörpapperspaket med smör, lök, någon grönsak (fänkål igen? tål att tänkas på) och en bit (vit) fiskfilé som tillagas i ugnen och packas upp vid bordet, det låter så himla gott! Jag bor ju i Göteborg så får se vilken fisk som känns prisvärd hos fiskhandlaren, men vit och grönlistad är mina kriterier.

Till detta potatis- och rotsellerimos (eller pressad potatis och rotselleripuré? eller är månne palsternacka godare?) och någon grön grönsak i vitlöks- eller citronsmör.

Jag tycker att sås känns överflödigt när man har puré/mos och skirat smör.

Efterrätt:

Mandel- och apelsintårta med chokladtryffel ur boken ”Före & Efter” Kågerman Hansén & Björk Tengå, den har en mandelmassebotten med bara två msk vetemjöl i, detta måste ju utan problem gå att byta ut mot exempelvis majsmjöl så det blir glutenfritt?

Dryck:

Till detta dricker vi nog någon lite smakrikare lager och snaps (snapsen är given, så försökte hitta förrätter som passar till sådant). Till varmrätten ett vitt vin, jag funderar på om det här är en tillräckligt kraftig fiskrätt för att gå ihop med ett ekat chardonnay-vin (jag är en sucker för Stoneleighs Chardonnay), eller om jag ska gå på något lite lättare (inväntar också besked om vad vinet får kosta). Jag kan egentligen ingenting om att matcha mat och vin förutom att jag känner när det fungerar, men har läst på litegrann nu och tidigare.

Till efterrätt kaffe och punsch, ja, studenttraditioner ska man hålla på. Hade inte snapsen och punschen redan varit förutbestämda hade kanske mitt mat- och dryckesval sett lite annorlunda ut (dessertvin är ju min halvnya fäbless, men det får bli en annan gång).

Självklart kommer jag att blogga om resultatet (förhoppningsvis kan jag komma ihåg att ta lite kort också)!

 

 

Taggad: , ,

§ 3 svar till Planerad festmiddag

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Planerad festmiddagTjat om mat.

Meta

