Lucka 1

01 december 2009 § Lämna en kommentar

I lucka 1 finns min mammas grötbröd!

Inte GI, inte surdeg, men ett saftigt härligt bröd som är en lyx till kvällsfikat.

Mammas grötbröd

Koka gröt på:

3 dl fiberhavregryn
1/2 dl krossat eller helt linfrö
1/2 dl havrekross/vetekross/rågkross
1 tsk salt
1 dl russin/aprikoser/annan torkad frukt
7 dl vatten

Låt stå och svalna en stund.

Blanda sedan i:

50 g smör/olja
2 msk sirap
1,5 dl mjölk/fil/yoghurt/vatten
Se till att blandningen är fingervarm

Rör ner:

50 g jäst
1 dl solrosfrön eller pumpakärnor
2 dl rågmjöl

Mata sedan på med vad mjöl du har hemma, lite vetemjöl special, lite rågsikt, vanligt vetemjöl eller vetemjöl med fullkorn till degen känns bra samtidigt som du rör ihop med träslev, degkrokar eller assistent.

Låt jäsa 30 min

Baka ut till tre limpor med solrosfrön på, eller mindre ”tekakor”.

Jäs ca 40 min

Grädda i 200 grader, ca 30 min för limpor eller 15 minuter för tekakor.

Så här ser mammas recept alltid ut, kanske så eller kanske si, ”lagom”, ”till det känns bra”. De mängder som står har jag fått pressa ur henne. Sen när jag bakar det följer jag aldrig receptet ändå, kanske brås jag ändå något på henne? Att börja sitt bröd med en gröt gör iallafall under för saftigheten!

Glad advent!

Taggad: , , ,

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Lucka 1Tjat om mat.

Meta

