Lucka 5 – hemjäst glögg – man hinner än!

05 december 2009 § Lämna en kommentar

Det här är alltså inget favoritrecept som är väl beprövat av mig, men väl av en hel massa andra människor i Sveriges avlånga land. GP kallar den dunderglögg, och här är deras recept som vi använt för första gången i år, nu har den stått i fyra veckor, så nästa helg eller under veckan därpå blir det upptappning och provsmakning. Den ska stå i minst tre veckor, så om du köper ingredienserna idag och blandar ihop glöggen (tar max en kvart) så kan du tjuvtappa lite kvällen innan julafton (19 dagar, 3 veckor, vad är egentligen skillnaden?), och eventuellt låta resten stå till nyår. Glöggen i flaskor ska tydligen lagras väl, så efter ett år är den ännu godare än samma år. Vi hoppas på att lyckas spara en flaska för att testa tipset.

Självklart kan jag aldrig följa ett recept till punkt och pricka, men med sådana här avancerade biologiska processer försökte jag hålla mig till beprövad metod så gott jag kunde, och tillsatte bara lite pomerans och stjärnanis som extrakryddor. I retrospekt kan man se att alla i receptet ingående ingredienser sjunkit till botten, medan mina tillägg (kardemummakapslar, pomeransskal, stjärnanis) flyter på ytan. Följ mitt exempel på egen risk, eller tag lärdom.

Hemjäst glögg enligt GP:

5 liter svagdricka
5 skivade råa potatisar
1 paket färsk jäst (inte för söta degar)
1 påse nejlikor
1 påse kardemummakärnor (vi tog hela kardemummakapslar, en näve, turistimporterat från indien)
ca 5 cm färsk ingefära (vi skalade och skivade även denna)
1 kanelstång (vår var 20 cm lång)
(3 stjärnanis) (eller heter det stjärnanisar? stjärnanisstjärnor? stjärnaniskapslar??)
(2 bitar pomeransskal, torkat)

250-500 g russin (vi tog ca 400 – för att vara på den säkra sidan)
2,5 kg socker

Blanda allt i en ren tiolitershink. Min syster lånade mammas fina rostfria safthink, men jag som bor längre bort köpte en ny skurhink i plast som jag diskade ur. Täck med plastfolie som du gör små lufthål i.

Låt stå i lugn och ro i rumstemperatur i 3-6 veckor. (Vissa tycker att man ska röra om, vi rörde om några gånger den första veckan, det luktade så gott då!)

Tappa upp på rena flaskor med hjälp av en hävert, tillverka en snygg etikett, värm och njut!

Jag lovar att rapportera hur den blev när vi provsmakat, lita på att det blir senast den 18e, då vi har vår årliga julfest. Vi (det är alltså jag och min sambo, C) gillar att bjuda in alla vi känner, ganska förbehållslöst, trolla fram någon typ av tilltugg (det är oftast jag som står för den biten), och en välfylld glöggbuffé (det är C som fixar det). Förra året tror jag vi landade på 18 sorters glögg, i år satsar vi på hemgjord som ”bas-glögg”, (förra året var det en tetra blossa vinglögg), och har kompletterat med hittills 9 extra sorter. Vi har även kvar lite Blossa 05 i kylen från förra året (som i sin tur nog kom ifrån -05)…

Med tanke på att vi inte bor speciellt stort brukar dessa fester vara åt det trängre hållet, förra året var vi som mest 1 person/kvadratmeter i vår etta, nu bor vi något större, så plats för ännu fler gäster! Konceptet är kanske inte precis enligt Magdalena Ribbings alla regler, men vi använde samma till vår inflyttningsfest för någon månad sedan (fast med vanligt vin istället för glögg) och alla verkar nöjda (grannarna har inte sagt något…)!

Oavsett storleken på din glöggfest – njut, det är advent!

PS: Hade tänkt lägga in en bild på både vår hemgjorda glögg och samlingen med köpeglögg, men kameran och datorn vill inte kännas vid varandra. Nåväl. det var fula bilder ändå, jag tycks inte ha tålamodet att laborera till bilderna blir bra, det knappa höstljuset gör inte direkt projektet lätt.

Taggad: , , ,

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Lucka 5 – hemjäst glögg – man hinner än!Tjat om mat.

Meta

