Lucka 10 – Ingefärskakor!

10 december 2009 § 1 kommentar

Varken bloggens eller pojkvännens julkalender har luckor varje dag – men desto bättre när det väl finns!

I måndags bakade jag och två vänner veganska lussekatter och ingefärskakor, ganska lika engelska gingernut bisquits, supergoda med lite mögelost på, eller bara som de är! ”Vuxenkakor” – inte superdupersöta, men väldigt knäckiga, ge inte till gamla med löständer!

Ingefärskakor à la Martina(s farfar)

ca 100 kakor

200 g rumsvarmt mjölkfritt margarin (om man vill att de ska vara veganska, annars smör)
5 dl strösocker
1½ dl mörk sirap
finrivet skal av en citron
½ dl pressad citronsaft
10 dl (600 g) vetemjöl
1½ msk bikarbonat
2 msk mald ingefära
1. Rör margarin och socker tills det blir pösigt.
2. Tillsätt sirap, citronskal och citronsaft.
3. Blanda vetemjöl, bikarbonat och ingefära. Rör ner det i smeten.
4. Sätt ugen på 125 grader. Rulla små kulor, ungefär lika stora som chokladtryfflar, och lägg dem på plåtar med bakplåtspapper på, ca 100 kakor på 5 plåtar blev det för oss.
5.Grädda dem mitt i ugnen i 30 – 35 minuter tills de blivit ljusbruna
Det underlättar om man liksom vi är tre personer som rullar och har en varmluftugn så man kan grädda många plåtar samtidigt, men går såklart att göra ensam med vanlig ugn också, se bara till att ha något trevligt att lyssna på samtidigt!
§ Ett svar till Lucka 10 – Ingefärskakor!

  • ida skriver:

    du är duktig du, kära syster. advenstkalendrar är en tuff utmaning som jag tycker att du bemästrar på ett fullt dugligt sätt. och kanske är det väl just vad en advenstskalender ska ha – luckor? jag sliter fortsatt mitt hår för julefridens skull. och ta mig tusan, jag tror det börjar ljusna!

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Lucka 10 – Ingefärskakor!Tjat om mat.

Meta

