Lucklös, filopaket

15 december 2009 § 1 kommentar

Förra året då jag tydligen hade en del fritid i upptakten inför jul pysslade jag och stod i inför vår julfest så det stod härliga till. Detta har i kombination med några andra tillfällen gjort att förväntningarna på mig inför kvällen är riktigt stora. Jag försöker dock ta det med ro och inte våndas över att jag inte orkar göra dessa goda västerbottensostknyten i år igen. Hinner du så slå till, de är som sagt fantastiska!

Filoknyten med västerbottensost

1 frp filodeg
250 g keso
4 dl riven västerbottensost
hackad bladpersilja och/eller bladspenat
rapsolja el smält smör (eller olivolja för den delen)

1. Tina filoplattorna och hål dem fuktiga under en fuktig kökshandduk (dock inte direkt på degen, utan med plats emellan), blanda ingredienserna till fyllningen och krydda med nymalen svartpeppar

2. Lägg ut en filoplatta på bordet och pensla den med olja, lägg på ytterligare en filoplatta.

3. Dela plattan i 5 cm breda remsor. Lägg en dryg tesked fyllning i ena änden av remsan och vik ihop till ett trekantigt paket (börja längst ner och fortsätt till remsan tagit slut). ”Limma” med olja under sista fliken. Upprepa till degen eller fyllningen tagit slut. Frys in om du är ute i god tid eller grädda på en gång.

4. Pensla de små trekanterna med mer olja eller smör, grädda i 225 grader till de har en fin färg, ca 8 min om de är tinade, lite längre om frysta.

I kväll har jag förberett en lite enklare tilltuggsbuffé (än förra året) till kvällens huvudattraktion, glöggbuffén. På den finns ostar, olika knäckebrödstyper, plommonmarmelad och tidigare nämnda smördegssnurror. Dessutom lite knäck, pepparkakor och två sorters tryfflar, och inte minst knäckiga ingefärskakor och Victorias konjaksfikonkaka som jag absolut ska försöka hinna blogga om då den är grymt god!

Nu ska jag städa klart och tillverka smördegssnurrorna, sen kanske man hinner ta det lite lugnt innan folk börjar droppa in kl 18. Vi räknar med 35 gäster på våra 58 kvadrat – trångt och mysigt är våra ledord!

§ Ett svar till Lucklös, filopaket

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Lucklös, filopaketTjat om mat.

Meta

