Vitkål och skadedjur (fast inte tillsammans)

04 januari 2010 § 1 kommentar

Nu är vardagen tillbaka för somliga, men själv har jag jullov ända till torsdag och idag är jag hemma och har det tvivelaktiga nöjet att städa garderoben på jakt efter pälsängerlarver som kan vara orsaken till hålen i våra ulltröjor. Jag vaknade redan klockan sex och hade drömt en otroligt obehaglig dröm om att jag hittade massor av pälsängrar som såg ut precis som de stora äckliga kackerlackor jag träffade på i Indien, och att alla mina kläder hade stora upptuggade hål. Stackars C fick väckas av min neuros redan innan hans väckarklocka hade ringt, nu tror jag jag förstår hur människor med fobier känner sig.

När fobin lagt sig och jag faktiskt lyckats sova några timmar till, tog jag mig an garderoben i fråga, allt är dammat och uthängt och i botten av garderoben hittade jag EN liten larv som jag dammsög upp. Nu funderar jag på om den har några syskon som jag inte lyckats hitta eller om den kommer att leva vidare i min dammsugarpåse, men försöker att följa pojkvännens råd att ”inte känna så mycket”, tack för den, älskling.

Men nu till vad jag egentligen ville blogga om, om någon tagit sig igenom de två första äckel-styckena, grönsaker!

En skalle vitkål har legat i vår kyl i säkert fem veckor och gett mig dåligt samvete. Bara en liten skärva av den var borta, den hade jag gjort pizzasallad på någon gång eftersom min konstige sambo älskar denna vidriga anrättning man får som någon slags hälsoursäkt tillsammans med pizzan. Min version blev naturligtvis helt okej i min mun, men ”god fast inte som riktig”, tydligen.

Idag tog jag kålen i ena handen och Ekolådans kokbok i andra och komponerade följande lilla lunchrätt, som verkligen kan rekommenderas med valfria tillbehör. I min nya nyårslöftesanda kommer här ett simpelt grönsaksrecept, som man faktiskt kan behöva för att ta sig för att köpa en bit vitkål nästa gång man passerar den i butiken, eller inte sucka nästa gång den dyker upp i grönsakslådan.

serverades hos mig med en tvåäggs naturell omelett, snabbt och gott!

Bräserad vitkål

1 litet huvud vitkål eller en bit stort
1 schalottenlök
1 klyfta vitlök
1/2 purjolök
en slatt rapsolja
1 dl vatten
1/2 tsk lantbuljongpulver (eller en kvarts buljongtärning)
1/2 pressad citron
rivet skal från den halva citronen
1 msk smör
salt
svartpeppar
hackad persilja

1. Skär vitkålen i bitar, ungefär så stora som små kex

2. Skiva alla löksorter tunt

3. Fräs kål och lök tillsammans i några minuter i olja i en kastrull eller stekpanna, tryck sönder kålen lite så skivorna separerar lite.

4. Häll på buljong (vatten + pulver), citronskal och citronsaft

5. Lägg på ett lock och låt koka i 7 min

6. Krydda med smör, hackad persilja, salt och peppar

Taggad: , , , ,

§ Ett svar till Vitkål och skadedjur (fast inte tillsammans)

  • Johanna skriver:

    Det har med fb-chatten var alltså ingen höjdare 😛
    Hoppas allt är bra med dig iaf, kul att läsa dina recsept! Kram och kram

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Vitkål och skadedjur (fast inte tillsammans)Tjat om mat.

Meta

