Kryddigt indien-ris

08 januari 2010 § Lämna en kommentar

På nyårsdagen när jag varit duktig och lagt basmatiris i blöt för bäst resultat tog latmaskarna i oss över och vi hämtade indiskt på den lokala syltan istället för att laga hemma. Då riset ändå var blött fick jag såklart koka det med resultatet att vi haft massor av basmatiris i kylen i en vecka nu.
Renée Voltaire har ett recept på kryddigt ris i sin kokbok, och inspirerad av det lagade jag följande:

Kryddigt överblivet ris
1 vitlöksklyfta
10 cm tunn purjolök
2 msk rapsolja
Tre skak curry
Ett skak garam masala
6 dl kokt basmatiris
1 burk kikärtor
1/2 tsk lantbuljongspulver
1 msk tamari (typ av soja)
En näve hackad mandel

1. Hacka vitlök och purjo, fräs i olja tillsammans med kryddorna i några minuter
2. Tillsätt ris och kikärtor, slå i en skvätt vatten och lantbuljongspulver rör om till det är varmt, tillsätt tamarin och blanda.
3. Servera med rikligt med hackad mandel ovanpå och en grönsak till, jag räddade några ledsna körsbärstomater från att ruttna bort i vår kyl

Bilden som vanligt tagen i dåligt ljus när jag varit hungrig och haft bråttom, någon gång ska jag börja försöka ta fina bilder

Taggad: , ,

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Kryddigt indien-risTjat om mat.

Meta

