Ulla Winblads fiskgryta och hennes okända systers vegodito

11 mars 2010 § Lämna en kommentar

Vem är Ulla Winblad? Brukar mina mindre belästa vänner fråga mig när jag serverar hennes fiskgryta. Hittills har jag muttrat något trovärdigt om en känd kock, en tv-dito, någons gamla faster eller vad som legat närmast till hands i min fantasi, men nu har jag inför detta blogginlägg faktiskt fått tummen ur och googlat denna kvinna som har en så god och enkel fiskgryta. Vem är hon då? Det visar sig att hon faktiskt inte finns, ett foster av Carl Mikael Bellmans fantasi, löst baserad på någon värdshusägare men uppträder som nymf. Tänk ändå, att en nymf kan hitta på en så god gryta!

Ulla Winblads fiskgryta

4 port, ca 20 min

400 g sej och/eller lax (när jag gör gryta brukar jag be om de billigare stjärtbitarna hos fiskhandlaren)
150 g skalade räkor (motsvarar ca 450 gram oskalade)
2 medelstora morötter
1 bit rotselleri (ungefär motsvarande morötterna i storlek)
1/2 liten purjolök
1 dl vatten
1 burk hela eller krossade tomater (gärna Mutti)
2 dl grädde
50 g smör
1 tsk salt
svartpeppar
2,5 dl vitt vin
1 knippa dill

Riv rotsakerna och strimla purjolöken, koka i några minuter i 1 dl vatten, salt och smör. Tillsätt tomater, vin och grädde, låt koka upp.

Lägg i fisken strimlad i ca 2 cm strimlor och låt sjuda försiktigt i ca 5 min, rör inte för mycket efter fisken tillsatts

Tillsätt dill och räkor precis innan servering.  Servera med potatis och/eller bröd

Detta recept gånger sju räckte fint till 30 fiskätare, samma recept blev en väldigt god vegogryta för 8 där jag tog en dubbel sats minus fisk och räkor, och istället hade 600 g strimlad tofu och 600 g fryst bladspenat.

Som tillbehör serverades ugnsbakade potatishalvor med timjan och havssalt, samt nygräddat vitt bröd. Succé!

Taggad: , ,

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Ulla Winblads fiskgryta och hennes okända systers vegoditoTjat om mat.

Meta

