Bloggar och jag

28 april 2010 § 1 kommentar

Förr i tiden satt jag ofta vid min dator och läste bloggar, jag har samlat ihop en ansenlig mängd i min prenumeration, och det var även då jag valde att prenumerera på vissa bloggar, ganska urskiljningslöst så länge det varit läsvärt någon gång.

Nuförtiden, när jag för all del har min egen blogg, har jag en sån här smart telefon, så jag läser bloggar på spårvagnar, föreläsningar och alla lediga stunder, vilket medför att jag hinner läsa i princip alla inlägg som kommer till mina prenumerationer, och tråkiga dagar med många glapp så läser jag allt inom några timmar efter att det publicerats.

Bloggarna jag följer är mycket matbloggar, men även en hel del blandat. Tyvärr har jag även sådana som jag stör mig på vareviga gång de skriver något, till exempel hon som publicerar så mysiga inrednings- och pysselbilder men konsekvent särskriver, typ jätte roligt – henne har jag dömt ut som ett pucko för länge sedan, men ändå läser jag hennes inlägg. Eller de som har en hel fanskara i kommentarerna och helt uppenbarligen riktar sig till en annan läsekrets än den jag tillhör, men jag läser ändå. Eller de som bloggar om politik som jag bara inte håller med? Eller de som konsekvent bloggar om kött och inälvsmat trots att jag inte äter sånt? Eller de som skriver så tråååkiga inlägg? Eller de jag egentligen mest tycker synd om.

Känns det igen? Kanske är det som med vänner i och för sig – det är inte alla man tycker precis lika som och alla är inte så himla roliga hela tiden, men man trivs i deras sällskap ändå? Eller de fyller en plats iallafall.

Jag gjorde en sabayonne i fredags – den blev mest som pannkakssmet med lite spritsmak. Konstigt nog älskade folk den – de hade nog druckit för mycket vin.

§ Ett svar till Bloggar och jag

  • Mikkan skriver:

    Ja du, det där känns igen. Jag smartläser också en hel del nuförtiden. har slutat läsa en rad bloggar som anses otroligt bra om man ser till populariteten på basis av ett par saker:
    1) distansen. Det är vackert men sådär ytligt, utan hjärta. Allt annat än Gitto eller Smaskens, liksom.
    2) reklamen. Vart och vartannat inlägg rör puff för en produkt som de fått hem. Jag tycker det är aptrist, får nog av smygreklam i resten av världen, och jag känner för varje gång en sorg över att så många helt ok skribenter och inspiratörer upplåter reklamplats så fort de får tre yoghurtpaket hemskickade gratis.
    3) kassa bilder. Allt behöver inte vara vrålpimpat men matbloggar som får allt att se ut som spyor? det tar ner texten och idén till ett minimalt intresse.
    4) det kassa språket. Särskrivningar och sånt i kombination med en eller flera av ovanstående ovanor får bägaren att rinna över.

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Bloggar och jagTjat om mat.

Meta

