Idétorka

28 april 2010 § Lämna en kommentar

– Jamen, du är ju bra på det här med att planera menyer, kan inte du välja mat till fredag? Var frågan jag fick av en vän jag skulle laga och äta middag med i fredags. Gott så, jag litar mer på min egen smak än andras. Låt se, fredag efter jobb och skola, tolv personer som ska dela på ansvaret, jobbet och kostnaden, ingen har tid att förbereda någonting så enkelt får det bli, men samtidigt inte tråkigt (vi äter tillsammans på regelbunden basis och i normala fall planerar värd/värdinna, men den här gången var det alltså jag).

Ehum, efter lite bläddrande i mattidningar, matbloggar och mitt eget huvud föreslog jag den ganska ogenomtänkta kombon laxcevice till förrätt, vitello tonnato till varmrätt med ugnsstekta grönsaker till och en sabayonne med lättkokt rabarber och färska bär till efterrätt? Enkelt, inget jag någonsin hade lagat förut, men provlagning är för mesar och jag hade ju recept för guds skull.

Svaret kommer per mail: Ja det ser ju gott ut men nu är det så att en av oss inte äter fisk, och det var ju liksom honom vi ville överraska med god mat eftersom han är ny i gänget… Och tonfisksås till kött? Det låter konstigt? Vi kanske kan ha en annan sås och potatis till istället?

Nytt försök, något mindre inspirerad denna gång, bäst att ta något man känner till… och lättlagat skulle det vara ja.
Ugnsgrillade sparrisar med citronaioli och parmesan ur senaste Elle mat & vin, faktiskt enkelt och riktigt gott, men med den mängden parmesan hade nog det mesta gått ner.
Till varmrätt min goda pecorinorisotto jag gjort tusen gånger men det var nog länge sedan sist. Med citrongremolata och krutonger. Köttätarna rekommenderades ekologisk kyckling till detta men lagade till några ganska vattniga filéer.
Sabayonnen fick vara kvar, och den blev succé trots att rabarbern uteblev, de färska bären ersattes med frysta och själva skummet blev en pannkakssmet.

Summa summarum/ note to self: Lova inte att planera middagar när andra skall laga och handla, du drabbas av kontrollbehov och har svårt att stå för resultatet. Dock: Det var verkligen lättlagat och blev väldigt gott. Jag kanske skulle blogga om pecorinorisotton redan idag?

Men nu, nu så är det slut. Jag vill hitta på ett spänannde potatisrecept för att vara med i taffels potatisrecepttävling men jag kan inte komma upp med en enda inspirerande idé. Jag älskar ju potatis, och lagar till det på allehanda sätt, i curry, i ugnen, som potatissallad, ja ni vet. Men ett eget recept som jag inte tagit någonstans ifrån? Eller som inte gjorts tusen gånger redan? Beats me, som tur är är det lite tid kvar, kanske inspirationen hinner infinna sig? Kära syster, jag tycker du ska skicka in ditt chèvrepotatisrecept! Och ni med, som läser det här: delta, delta, jättefint pris i potten!

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande IdétorkaTjat om mat.

Meta

