Födelsedagsfest och plockmat

06 maj 2010 § 2 kommentarer

Jag och Christian har många vänner, vi gillar att ha fest, och jag gillar att laga mat vilket leder till det pikanta problemet att nu när födelsedagsfest närmar sig är det inte bara så att jag haft alla klänningar tusen gånger utan också serverat alla mina smarta, budgetvänliga, allergianpassade, vegetariska-utan-att-det-stör plockmatar till mina vänner minst en gång förut, och man vill ju inte upprepa sig allt för mycket.

På facebookeventet säger 25 personer att de kommer, och jag har utlovat snacks och tårta, lagom opretentiöst, vill ju inte lägga ribban för högt (som om jag inte satt mig själv i situationen då folk alltid har höga förväntningar på min mat).

En tvåvåningstårta ur senaste Laga Lätt ska jag försöka mig på, och päron, choklad och konjak-kaka ur samma tidning till min äggfria vän och alla som vill.

Innan denna sockerchock vill jag bjuda på något litet och salt som inte kräver bestick. Jag har tänkt något sånt här:

Gratinerade svamphattar med västerbottenost (eller kanske oliver?)
Rostade småpotatisar med något tillbehör på tandpetare (oliver eller körsbärstomater? eller dill, pepparrot och matjessill?)
Kålrabbistavar med västerbottensostdip med dillfrö (ja, jag kommer från västerbotten och gillar ost skarpt)
Pumpernickel med chèvre och hjortronsylt
Squash-rullar med tapenade och citron?
Fetaost, tomat och aubergine-tandpetare
Kallrökt lax och mango och något mer (koriander? lime? chilimarinad?) på spett

Förutom detta har jag köpt de obligatoriska nachosarna och chipsen som får åka fram efter midnatt då folk blivit sugna igen och till det gör jag nog en enkel salsa av en burk mutti-tomater och lite vitlöksblast, koriander, socker och lime.

Pretentiöst? Javisst! Men förhoppningsvis ändå ganska enkelt, två vänner har lovat att komma typ två timmar innan festen börjar och hjälpa mig lägga ihop mina tilltugg (de vet inte vad de ger sig in på…. mohahahha). Dryck får folk på sant studentmanér ta med sig själva, någon måtta på bjudet får det vara 😉

Den här gången SKA jag komma ihåg att ta kort och rapportera, men har så hiskeligt mycket att göra i skolan så bloggen får stå tillbaka för plugg och festfixande!

§ 2 svar till Födelsedagsfest och plockmat

  • matochtjat skriver:

    Sannerligen en blandad skara mat, det ser jag ju själv, men folk får ta det de vill ha och som passar till den dryck de dricker, de brukar inte vara så kräsna mina vänner 😉

  • En av de två snälla vännerna skriver:

    Men nu är jag förberedd! 🙂
    Och ps. menyn låter super!

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Födelsedagsfest och plockmatTjat om mat.

Meta

