Födelsedagstårta till mig själv

10 maj 2010 § 3 kommentarer

Förra veckan köpte jag mattidningen Laga Lätt som jag annars sällan läser, men jag tyckte mig behöva en uppmuntrare och varför inte en mattidning?
I tidningen fanns många trevliga recept, bland annat en rosa tvåvånings marsipantårta, lämpligt veckan innan min födelsedag, och tanken på denna fastnade i min hjärna. Först tänkte jag helt enkelt göra två vanliga tårtor och ställa bredvid varandra men min megalomana sida tog över och jag bestämde mig för att bygga på höjden.
Tårtan blev god, om än något sned och vind, och här kommer receptet i princip direkt ur tidningen men med goda råd som ger er chansen att lära av mina misstag.
Detta är recept för en 24-centimetersform och 16 bitar, jag gjorde dubbla receptet och gräddade i två formar, 22 respektive 28 cm i diameter och det räckte och blev över till 28 gäster.

Födelsedagstårta med choklad, banan och hallon

1 tårta, gör dubbel sats om du vill göra en tvåvånings.

Tårtbotten:
4 kravbananer (ca 300 g utan skal)
3 ekologiska ägg
2,5 dl strösocker
1,5 dl neutral rapsolja
100 g mörk choklad
2,5 dl vetemjöl
1/2 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
1,5 tsk bakpulver
2 krm salt

Fyllning:
250 g cream cheese
1/2 citron, skalet
100 g frysta hallon
1 dl florsocker

Till garnering:
300 g marsipan
några skvättar röd karamellfärg
florsocker
100 g blockchoklad (det ska tydligen vara bättre för garnering än de högprocentiga)

Sätt ugnen på 175 grader (jag hade 150 i min varmluftsugn)

Mosa bananerna lite snabbt med en stavmixer

Vispa ägg, socker och banan några minuter så det blir lite fluffigt (är ju ändå rätt rinnigt, inte som om man bara har ägg och socker)

Lägg oljan och chokladen i en kastrull och värm försiktigt till chokladen smält

Blanda de torra ingredienserna i en separat skål och smörj formen

Häll chokladoljan i äggvispet, rör försiktigt, tillsätt sedan de torra ingredienserna och rör ihop det med en slickepott

Häll i smeten i formen och grädda i mitten av ugnen ca 35 minuter enligt receptet men KOLLA SÅ ATT DE ÄR KLARA med en provsticka, mina var lite degiga i mitten, vilket nybörjarmisstag (jag stack med provsticka men uppenbarligen gick det sådär)

Marsipan: För att färga marsipanen, lägg den i en plastpåse med lite florsocker i, tryck en liten grop i marsipanen och droppa i karamellfärgen och knåda in färgen genom plastpåsen så slipper du bli helt röd om händerna (att ”mosa” enligt receptet fungerade inte för mig)

Fyllning: Riv skalet av citronen utan att ta med det vita och vispa ihop ingredienserna till fyllningen med en elvisp, gör det innan hallonen tinat så blir smeten inte så lös. (jag hade laktosfri creme cheese så blir t.o.m. min mage glad) Låt stå kallt till det är dags att lägga ihop underverket.

Pynt: Om man vill pynta med små chokladblommor eller något annat snyggt tempererar man chokladen (smält en tredjedel i mikron eller i vattenbad, och blanda sedan i två tredjedelar hackad choklad och rör till det är smält. Spritsa sedan ut mönstret du vill ha på bakplåtspapper och låt stelna, t.ex. i frysen. Tålamod är en dygd när man spritsar, men ibland räcker det med att göra många, då behöver inte varenda blomma vara perfekt 😉

När kakan svalnat, dela den på mitten till två bottnar och lägg hallonkrämen emellan.

Kavla ut marsipanen med florsocker under så det inte fastnar och lägg den på tårtan

Om du gör ett lager till, lägg nästa chokladbotten på, lägg mer hallonkräm på och överst sista botten, sedan mer marsipan (annars kan man göra som jag och fylla den lilla tårtan innan man lyfter på den, men det är nog att göra det onödigt svårt för sig själv 😉 )

Extra tack till Christian som vänligt sprang runt med kameran istället för att hjälpa mig 😉

Garnera med marsipanen och valfritt pynt, ett fuktat hushållspapper tar bort sockret och gör att pyntet fastnar.

Få någon som tycker in dig att bära in tårtan och sjunga, har du (o)tur har personen även letat rätt på alldeles för många ljus så alla vet hur gammal du blir.

Följer du mina instruktioner kommer förhoppningsvis inte din att bli lika sned och vind som min 😉

Taggad: , , ,

§ 3 svar till Födelsedagstårta till mig själv

  • mamma skriver:

    Häääärlig!!!!

  • tina skriver:

    Tänk, jag har aldrig förstått att det var du som skriver här på matochtjat. Kul! 🙂 Jag får dessutom passa på att gratulera i efterskott (jag försökte räkna ljusen, men det var svårt när man bara ser tårtan från ett håll), tårtan ser god ut. Hoppas att du hade en finfin dag!

  • charlotta skriver:

    fasiken vilken fin tårta! helt fantastiskt fin, måste jag säga! själv hade jag nog kommit halvvägs och sen tappat tålanmodet. eller något.

    grattis i efterskott!

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Födelsedagstårta till mig självTjat om mat.

Meta

