Och så igen… trerätters för 100 personer

13 maj 2010 § 1 kommentar

Detta år går verkligen i festerna och sittningarnas tecken, och imorgon är det dags igen, jag ska laga en kall trerättersmeny åt 100 personer med en budget på 35 kr per person.

Såhär ser menyn ut:

Förrätt: Nubberöra (potatis, ägg, matjessill, lök) på en tunn skiva rågbröd från dahls bageri. till vegetarianerna en vegetarisk röra med ägg, västerbottensost m.m.

Varmrätt: ”Rostbiff”, gjord på köttbitar som tydligen identifieras som ”den stora fransyskan” och i princip är hela bakdelen av djuret. Jag har gjort lite försök att läsa på (är ju knappast någon köttkock) efter mitt fynd (köttet kostade 60 kr/kg hos hämtgrossisten) och beslutat mig för att tillaga den som rostbiff på låg temperatur och med ångfunktionen i ugnen påslagen, återstår att se hur det blir. Kanske trycker jag in lite vitlöksklyftor i köttet innan tillagning och efteråt ska den definitivt marineras med något gott. Som tur är har vi lyckats låna en skärmaskin.

Till detta en improviserad matig sallad på matvete eller bulgur, och med fetaostkräm till, mina vegetarianska vänner får kanske lite kalla rostade grönsaker på spett med någon god ost (mer västerbotten?), eller något annat fiffigt som jag kommer på i butiken.

Till efterrätt en kall rabarbersoppa som jag ska servera i cocktailglas med en kula vaniljglass i och eventuellt ett kardemummasmul över.

Drycken ansvarar inte jag för men det blir traditionsenligt öl och snaps till förrätten, rött vin til varmrätten och punch och kaffe till sist.

Om 20 minuter ska jag åka och handla det jag inte köpte igår, och sedan är vi fem personer som ska förbereda detta ikväll och servera det imorgon kväll. Jag försöker i detta nu ladda kamerans batteri för att kunna föreviga resultatet och processen, om det blir tillräckligt bra för att blogga om 😉

Igår firade jag att jag klarat min seminarieuppgift, och alltså bara har en tenta nästa fredag att oroa mig för!

Taggad: , ,

§ Ett svar till Och så igen… trerätters för 100 personer

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Och så igen… trerätters för 100 personerTjat om mat.

Meta

