Veckomatsedlar

04 november 2010 § Lämna en kommentar

Vissa veckor är vi så otroligt välgenomtänkta. Då brukar vi fylla kylen med mat på söndagen, och sätta upp en post it på kylen med rätter man kan laga av det som finns i kylen. Den som ska laga mat behöver sedan bara titta på lappen, välja det man är mest sugen på och laga det. Jag gör det oftast i just den ordningen, handlar först och tänker sedan, Christian är med traditionell av sig och börjar med planeringen.

Av någon anledning har vi sparat flera av våra post it-lappar från dessa välorganiserade veckor, och de måste ju kunna innehålla några guldkorn när huvudet är tomt på recept tänkte jag. Väldigt tydligt är att C skulle bli en bättre menyskrivare än jag, lyssna på det här:

”Fiskbiffar med en doft av sydamerika med sötpotatis och spetskål + korianderyoghurt”

Eller:

”Tagliatellerosado med zucchini” (vad menar han med det? minns jag aldrig att vi ätit)

Mina förslag är mer rakt på sak:

”tacos/enchiladas”

”Fyllda auberginer svamp, tomater, quinoa, bönor”

Inga av dessa rätter minns jag att vi ätit trots att vi måste ha gjort det för inte allt för länge sedan. Tacos/enchiladas äter vi väl i och för sig med någon slags regelbundenhet, brukar variera oss från ”standardtacos” mer eller mindre.

En riktig veckomatsedel fungerar aldrig för mig, jag är en mat-känslomänniska! Ibland känns det bara helt fel med det som står på listan för dagen. Det enda jag alltid kan äta är omelett, så det åt jag idag, en lyxig variant med torkade trattkantareller och karljohansvampar, schalottenlök, palsternacka, squash och en liten skvätt vispgrädde. Överst persilja och gräslök. Ensammiddag när det är som bäst!

 

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande VeckomatsedlarTjat om mat.

Meta

