Gåsamiddag

14 november 2010 § Lämna en kommentar

Igår avnjöt jag mitt livs första gåsamiddag, och det var jag själv som satt ihop menyn och lagat delar av maten. Gåsen och svartsoppan lämnade jag dock till mer köttvana människor än jag själv, så jag koncentrerade mig på de övriga rätterna i vår långa och trevliga sjurättersmiddag.

Dum som jag är tog jag inte ett enda kort på maten, men jag ska forska i om inte någon annan gjorde det. Såhär såg menyn ut:

Fördrink: Höstdrink med lingon och knäckebrödssnittar med parmesankräm och serranoskinka eller fikonmarmelad samt med tapenade och tomat. Honungsrostade nötter med rosmarin, recept kommer!

Liten sallad med gratinerad getost, Rultiga Rut från Sommarhagens gårdsmejeri strax utanför Göteborg, rivna polkabetor och rostade valnötter.

Svartsoppa med krås

Salmalaxtartar med pepparrot, gurka, rädisa, forellrom, dill och rågbrödschips

Havtornssorbet

Gås med rödkål och hasselbackspotatis. Till mig själv (enda ickeköttätaren av 31 personer): Ugnsbakad butternutpumpa fylld med trattkantareller, tranbär, nötter och pecorinoost.

Liten kub av skånsk äppelkaka med vaniljsås

Lingoninkokta päron och timjanglass

Kaffe, avec och tryfflar med rom eller apelsin.

Maten blev väldigt lyckad på alla plan, den bokade rådgivningen hos systembolaget bar frukt och dryckesvalen bjöd på många lyckade smakkombinationer. Mest minnesvärt var nog icewinet som serverades till den sista rätten, de lingoninkokta päronen. Om någon är intresserad ska jag ta reda på vad vi egentligen drack, minnet är bra men kort 🙂

Idag mår jag bra eftersom jag på grund av nackspärr och andra krämpor tvingades lämna in tidigt igår och inte drack så törstigt av all god dryck, men dålig sömn och nämnda nackspärr sätter ändå begränsningar för min produktivitet idag. Att baka bröd är annars ett kärt söndagsnöje, men senast misslyckades jag totalt så idag får det antingen bli något helt idiotsäkert eller köpebröd.

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande GåsamiddagTjat om mat.

Meta

