Mitt livs första macaroner

02 december 2010 § 3 kommentarer

…eller heter det macarons?

Jag har i vilket fall fallit till föga och bakat dessa hypade små franska biskvier. Annes recept på pepparkaksmacarons (som jag länkade till i förra inlägget) fungerade fint, det enda som var dåligt var det usla fotoljuset, och kanske ser de även i verkligheten lite bleka och färglösa ut.

Nåväl, så hemskt svårt var det inte, och imp-faktorn är hög i förhållande till arbetsinsats. Får nog baka en sort till så jag har nog för att bjuda på julfesten, den gången fyller jag med någon spritig chokladtryffel istället för denna ingefärs- och citronsmörkräm som jag tyckte var alldeles för söt tillsammans med marängen, och Christian föreslår pomerans-smak på skalen…

Ni ser, kanske har även jag (vi) fastnat i macaron-träsket?

Med lite mandel på toppen (och botten) så ser den lite ut som en hamburgare, eller hur?

Taggad: ,

§ 3 svar till Mitt livs första macaroner

  • tina skriver:

    Makaroner såklart! ;-D

    Har jag berättat om när C beställde in 12 st istället för 2, i Paris. Oj vad vi åt, och oj vad gott det var. Har aldrig bakat själv, även om jag tänkt tanken ett flertal gånger. Tack för att du påminner och inspirerar!

    • matochtjat skriver:

      Alltså tolv och två är ett klassiskt nybörjarfranska-misstag, har själv gjort det och varit för stolt för att erkänna mitt misstag utan sammanbitet betalat för mina tolv vaddetnuvar 😉

    • Bacon Bible skriver:

      Hmm, bara jag som tycker att Macaroner är överskattade? Brukar smaka torrt och tråkigt tycker jag.. Har bara testat en gång, och då från ett macaron-cafe (japp, sålde bara sådana..) i London.

      Ingen höjdare i min mening.

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Mitt livs första macaronerTjat om mat.

Meta

